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Carlotta Posth

 

Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, English Seminar
Reinhart-Koselleck Project “Diachronic Narratology”
Postdoc

Belfortstraße 18, room 3011
79098 Freiburg
Tel. +49 0 761 203 97677
carlotta.posth@anglistik.uni-freiburg.de

 

 Carlotta Posth neu

 

Curriculum Vitae

Carlotta Posth is a postdoctoral researcher at the University of Freiburg in the Reinhart-Koselleck-Project “Diachronic Narratology” since October 2019. From 2008 to 2015, she studied German, philosophy and biology at the Universities of Tübingen and Paris I Panthéon-Sorbonne. During her studies she was a fellow of the Evangelisches Studienwerk e.v. Villigst and the DAAD. After her graduation (state examination) with a thesis on vulnerability conceptions in German and French Passion plays, she worked from November 2015 to August 2019 as a research assistant in the CRC 923 'Threatened Orders – Societies under Stress' at the University of Tübingen. She was part of a project that researched pre-modern plays and sermons and their mutual influences. In February 2020 she finished her doctorate at the universities of Tübingen and Paris 3: Sorbonne Nouvelle (Cotutelle) with a thesis on "Persuasionsstrategien im vormodernen Theater (14.-16. Jh.). Eine semiotische Analyse religiöser Spiele im deutschen und französischen Sprachraum" (“Persuasion Strategies in Premodern Theatre (14th–16th Century). A Semiotic Analysis of German and French Religious Plays”, summa cum laude).

 

Main Areas of Research

In her dissertation Carlotta examined theatre plays from the late Middle Ages and early modern times. Her focus was on the German and French speaking areas. She is particularly interested in comparative approaches to medieval studies and, within the framework of a semiotic approach, has used methods from the fields of linguistics, rhetoric and literary studies (e.g. topos analysis, conceptual metaphors, keyword analysis (Schlagwort-Analyse)). A special methodological focus is also on multimodality research.
As part of her research in the Reinhart Koselleck project on diachronic narratology, she is working on German and French narrative texts of the 11th to 16th centuries. The focus is on the diachronic comparison of narrative strategies that can be analyzed on the basis of grammatical and lexical phenomena as well as pragmatic and contextual information (e.g., transmission, reception).

 

Publications

„Entre tradition et transformation. L’Antéchrist dans le théâtre catholique du XVIe siècle“, Revue Seizième Siècle. [to be published in 2020]

„L'apologie de la vraie foi dans le théâtre catholique. L'Antéchrist de Lucerne (1549)“, Revue d’Histoire du Théâtre 286 (2020), 65-76.

„Vulnerabilität und Geschlechterordnung im deutschen und französischen Passionsspiel“, Cécile Lignereux, Stéphane Macé, Steffen Patzold, Klaus Ridder (eds.): Vulnerabilität/La vulnérabilité. Diskurse und Vorstellungen vom Frühmittelalter bis ins 18. Jahrhunderts/Discours et représentations du Moyen Âge aux siècles classiques [Bedrohte Ordnungen 13]. Tübingen: Mohr Siebeck, 2020, 389-414.

„Von Retourkutschen, die über Wortfelder fahren. Bedeutungspotenzierung im Wortspiel“, Esme Winter-Froemel (ed.): Sprach-Spiel-Kunst. Ein Dialog zwischen Wissenschaft und Praxis [The Dynamics of Wordplay 8]. Berlin/Boston: De Gruyter, 2018. 177-184.

„Die Bedrohung auf der Bühne. Antijüdisches Theater im Spätmittelalter“, Virtuelle Ausstellung des SFB 923 – Bedrohte Ordnungen. [Link: https://www.bedrohte-ordnungen.de/cases/antijuedisches-theater-im-spaetmittelalter/]

„Krisenbewältigung im spätmittelalterlichen Schauspiel: Elias und Enoch als eschatologische Heldenfiguren“, helden. heroes. héros. E-Journal zu Kulturen des Heroischen 5,1 (2017): HeldInnen und Katastrophen – Heroes and Catastrophes. 21-29. [Link: https://freidok.uni-freiburg.de/data/12922]

 

Conference Papers, Talks and Presentations

„Catholic Drama in the Later 16th Century: Shaping Identity in the Luzerner Antichrist and in the Mystère de l'Antéchrist et du Jugement de Dieu“, Presentation at the International Medieval Congress, 01.-04.07.2019, Leeds.

„Topische Verfahren der Selbstlegitimierung in deutsch- und französischsprachigen Schauspielen (14.-16. Jh.)“, Presentation at the Forum Sprache und Kommunikation (FSK) – Mittwochabend-Tandems Linguistik, 11.07.2018, Trier.

„L’apologie de la vraie foi dans L’Antéchrist de Lucerne (1549)“, Presentation at the conference La Réforme en spectacles. Protestantisme et théâtre en Normandie et en Europe au XVIe siècle, 30.05.-03.06.2018, Centre Culturel International de Cerisy, Frankreich.

„Les bouffeurs de morts. Un motif fort de la polémique protestante“, Presentation at the trilateral conference Das bedrohte Eigene – das bedrohliche Fremde / L’identité menace – l’étranger menaçant / L’identità minacciata – la diversità minacciosa. 3. Konfessionelle Verketzerung / Hérétisation confessionnelle / L’eresia confessionale, 28.05.-31.05.2018, Villa Vigoni, Italien. (with Klaus Ridder)

Speaker in the Round Table Discussion „Performing Alterity: Medieval Drama and/as the ‘Other’“, International Medieval Congress, 3.-6.07.2017, Leeds.

„L’expulsion des Juifs à Nuremberg: en ville – sur scène“, Presentation at the trilateral conference Das bedrohte Eigene – das bedrohliche Fremde / L’identité menace – l’étranger menaçant / L’identità minacciata – la diversità minacciosa. 2. Jüdische Verschwörung und islamische Expansion / Conspiration juive et expansion de l’islam / Complotto giudaico ed espansione islamica, 29.05-01.06.2017, Villa Vigoni, Italien. (with Klaus Ridder)

„Religious Instruction through Theatres in Medieval French and German Cities: The Depiction of Redemption and Jewish Deviance in Passion Plays“, Presentation at the 52nd Interantional Medieval Congress on Medieval Studies, 11.-14.05.2017, Kalamazoo.

„Bedrohungskommunikation im Schauspiel: Die Rolle der Juden in Le Jour du Jugement“, Presentation at the Promovierenden-Workshop SFB 923 (Tübingen) – SFB 138 (Marburg/Gießen), 14.-15.02.2017, Marburg.

„Des Entkrist Vasnacht / Le Carnaval de l’Antéchrist“, Presentation at the trilateral conference Das bedrohte Eigene – das bedrohliche Fremde / L’identité menace – l’étranger menaçant / L’identità minacciata – la diversità minacciosa. 1. Ewige Verdammnis im Weltgericht / Damnation éternelle lors du Jugement dernier / Perdizione eternal nel Giorno del Giudizio Universale, 14.-17.11.2016, Villa Vigoni, Italien. (with Klaus Ridder)

„Une menace qui fait rire? Polémique et comique dans les moralités au temps des Guerres de Religion“, Presentation at the SITM/REED-NE Colloquiums, Durham 2016, 07.-12.07.2016, Durham.

„Rhetorische und performative Strategien zur Darstellung devianten jüdischen Verhaltens in Predigten und Schauspielen des 15. bis 17. Jahrhunderts“, Presentation at the conference Bella figura judaica? Auftreten und Wahrnehmung von Juden in Mittelalter und Früher Neuzeit, 12.-14.02.2016, Tagungszentrum Hohenheim. (with Joachim Werz)

„Communication de menace à travers les média : le discours antijuif dans un sermon pseudo-augustinien et dans le Frankfurter Passionsspiel“, Presentation at the Atelier Sermons – Théâtre (Allemagne – France – Italie, 13e – 18e siècles), 07.-08.01.2016, Paris.

 

Teaching

Summer Semester 2018: Seminar “Mittelalterliches Schauspiel” (with Dr. Beatrice von Lüpke at the Universität Tübingen)

Winter Semester 2016/17: Seminar “Bedrohungskommunikation im mittelalterlichen Schauspiel: Antichrist und Weltgericht” (with Prof. Klaus Ridder at the Universität Tübingen)